Vanliga frågor

FAQ:

Varför måste man föranmäla sig för att sälja?
På grund av stort intresse av att sälja behöver vi begränsa antalet säljplatser. Vi har i nuläget möjlighet att ta emot upp till 150 säljare. Föranmälan förenklar och underlättar organisationen. Dessutom kan vi på ett säkrare sätt hantera personliga uppgifter. 

Måste man bo inom Ekerö kommun för att sälja och köpa?
Nej, alla är välkomna både till försäljning och för shopping. 

På vilken plats är Klädbytardagen?
Vi håller till i Tappströmsskolans lokaler. Smidigast är att åka till stora parkeringen (Tappströmsvägen 1, 178 32 Ekerö). 

Får man sälja vuxenkläder?
Nej, vi har inte möjlighet att ta emot artiklar för vuxna. Vi har däremot ett område för storlekarna S-XL. Detta är tänkt till er som säljer tonårskläder (upp till 18 år). Det gäller även större storlekar på skor. Det går däremot bra att sälja gravid -och amningskläder.

Hur är det med ridkläder, ridstövlar mm?
Vi vädjar till säljare att inte lämna in kläder med allergener. Detta för att vi håller till i en skola samt att vi vill underlätta för allergiska personer att handla. Vi kan dock inte kontrollera detta och kan därför inte garantera att kläder och skor inte varit i kontakt med exempelvis häst. 

Får jag hjälp att lägga ut mina saker i lokalerna inför försäljning?
Som säljare ansvarar du själv för att placera ut dina varor. Vi är såklart behjälpliga i den mån vi hinner men uppmanar säljare att titta på områdeskartorna för att lägga ut sina artiklar på ett smidigt sätt. Planera när ni packar era kläder så att storlekarna inte är blandade. 

Vad ska det stå på kuvertet som jag hämtat?
Ditt tilldelade säljnummer, namn och telefonnummer. På kuvertet gör vi också en markering som visar om du vill hämta ditt kuvert eller inte när försäljningen är klar. 

Hur gör jag om jag vill köpa en vara som saknar lapp/märkning?
Vi kan tyvärr inte sälja omärkta varor eftersom vi inte vet vem den tillhör och i förlängningen vem som då ska få betalt för varan.
Om du hittar en vara som du är intresserad av men som saknar märkning så kan du ta med den till en kassa och lämna ditt namn och telefonnummer. Har du tur kan säljaren sen se detta och kontakta dig, så att ni kan göra upp affären själva. 

En av mina artiklar har försvunnit. Den har inte blivit såld och jag hittar den inte i lokalerna. Vad händer nu?
Föreningen ansvarar inte för dina varor, utan försäljning sker på "egen risk". Det händer att märkningarna lossnar, att artiklar läggs på fel ställen och att det tyvärr kan förekomma stölder.

Vi har personal på plats som cirkulerar inom respektive område för att minska riskerna för stöld och för att sortera och lägga tillbaka varor som hamnat inom fel område eller storlek. De varor som saknar/tappar sin märkning försöker vi samla vid kassorna. 

Jag har inte Swish, kan jag betala på annat sätt?
Nej, vi kan bara ta emot betalning via Swish.

Vad händer med allt som inte säljs?
En del säljare vill hämta sina icke-sålda artiklar och kommer därför till lokalerna under lördag kväll och hämtar tillbaka sina saker.  Det som däremot inte hämtas av säljarna skänks vidare till välgörenhet. Vi har tidigare år haft samarbete med organisationen Scanrec. Inför vårterminen 2024 kommer vi dock att prova ett nytt samarbete med Myrorna. 

Större artiklar som inte blivit sålda såsom stolar, vagnar och bilstolar måste säljare hämta tillbaka efter stängning.