Vanliga frågor

Varför måste man föranmäla sig för att sälja?

På grund av stort intresse av att sälja behöver vi begränsa antalet säljplatser. Vi har i nuläget möjlighet att ta emot upp till 300 säljare. Föranmälan förenklar och underlättar organisationen. Dessutom kan vi på ett säkrare sätt hantera personliga uppgifter.


Måste man bo på Ekerö för att sälja och köpa?

Nej, alla är välkomna både till försäljning och för shopping.


Får man sälja vuxenkläder?

Nej vi har inte möjlighet att ta emot artiklar för vuxna. Vi har däremot ett rum som märks med Small, Medium och Large. Detta är tänkt till er som säljer tonårskläder. Detta gäller även större storlekar på skor.


Hur är det med ridkläder, ridstövlar mm?

Vi vädjar till säljare att inte lämna in kläder med allergener. Detta för att vi håller till i en skola samt att vi vill underlätta för allergiska personer att handla. Vi kan dock inte kontrollera detta och kan därför inte garantera att kläder och skor inte varit i kontakt med exempelvis häst.


Får jag hjälp att lägga ut mina saker?

Som säljare ansvarar du själv för att placera ut dina varor . Vi är behjälpliga i den mån vi hinner men uppmanar säljare att titta på kartorna för att lägga ut på ett smidigt sätt.


Vad ska det stå på kuvertet?

När du lämnar in dina varor kommer du att få skriva ditt säljnummer på ett kuvert. Vi vill också att du skriver hämtas eller inte hämtas på kuvertet så att vi veta hur du vill göra. I kuvertet samlar vi lapparna från dina sålda varor samt ditt kvitto. Så att du enkelt kan ha koll på vad som sålts.


Hur gör jag om jag vill köpa något som inte har någon lapp?

Vi kan tyvärr inte sälja omärkta varor eftersom vi inte vet vem det då tillhör och i förlängningen vem som ska få betalt. Om du däremot hittar en vara som du är intresserad av som tyvärr saknar märkning så kan du ta med den till en kassa och lämna ditt eget namn och nummer. Har du då tur kan säljaren se detta och kontakta dig så att ni kan göra upp affären själva.


En av mina prylar har försvunnit. Den har inte blivit såld och jag hittar den inte i lokalerna. Har den blivit stulen?

Plagg, Pjuck & Pinaler ansvara inte för dina varor. Vi är medvetna om att lappar ibland lossnar, artiklar läggs ut på fel ställen och att det tyvärr kan förekomma stölder. Vi försöker samla de prylar som tyvärr saknar märkning vid kassorna samt att uppmana alla att lämna omärkta varor i kassorna för att de förhoppningsvis ska hitta sin säljare och vidare en köpare som kan lämna sitt namn och nummer för ni ska kunna göra upp affären på egen hand. Vi gör vad vi kan för undvika detta med personal som cirkulerar och uppmanar på alla sätt att köpare ska vara aktsamma och respektfulla mot varandra och varorna.


Jag har inte swish, kan jag betala kontant?

Nej, vi kan bara ta emot betalning via swish.


Vad händer med allt som inte sålts?

Osålda artiklar skänks till välgörande ändamål. I nuläget har vi ett samarbete med organisationen Scanrec. Mer om dem går att läsa på scanrec.org.

Större artiklar som inte blivit sålda såsom stolar, vagnar och bilstolar måste säljare hämta tillbaka efter stängning. Scanrec har inte möjlighet att ta emot dessa.